so natanko pred štiridesetimi leti, v petek, 28. novembra 1980, en dan pred največjim državnim praznikom naše takratne skupne republike SFRJ, iz tovarne pripeljali in v prodajo plasirali osebni avtomobil Yugo 45. Številka ob imenu je pomenila, da ima toliko konjskih moči (33,56 KW) z delovno prostornino 903 kubičnih centimetrov v motorju. Ker je bil avto razmeroma lahek, tehtal je 725 kilogramov, so ga v časopisu Avto svet oglaševali, da je hiter, temperamenten in varčen, saj v stotih kilometrih pri hitrosti 90 km na uro porabil skromnih 5,86 litrov bencina; s polnim tankom bencina se je, v štirih izmenah, ne da bi ugasnili motor, dalo prevoziti neprekinjeno 20 ur. Testni voznik kragujevške tovarne avtomobilov Zastava Aleksander Sretenović Keza je zanj povedal: “Po enem letu testne vožnje vam lahko povem, da je ta avto sladka majhna škatla, konfortna in udobna, hitra, vzdržljiva in ekonomična.” Kupci so na svoj avto, ki so ga plačali v naprej, morali čakati po več mesecev.

Proizvodnja avtomobilov Yugo 45 je skokovito narastla. Po štirih letih serijske proizvodnje, so ga začeli uspešno prodajatu na amariškem trgu po zelo nizki ceni 3990 ameriških dolarjev. Tam je doživel nesluteno slavo, nastopal je tudi z Brucom Willisom v kriminalnem trilerju Die Hard with a Vengeance. Avto je požel precej kritik na svojo kakovost, na njegov rovaš je nastalo kar nekaj šal, češ, da v Ameriki, ko v supermarketu kupiš XXL pakiranje pralnega praška za perilo, kupcu zraven podarijo še Yugo Koral, kot se je tam imenoval Yugo 45.

V svoji 28 letni zgodovini in še po času, ko so ga 11. novembra 2008 prenehali izdelovati, je Yugo postal del popularne kulture in predmet duhovitih predelav. Kevin O’Callahan, predavatelj vizualnih umetnosti v New Yorku, je sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja organiziral razstavo s študenti na temo Yuga, saj je bil prepričan, da je Yugo najslabše oblikovan izdelek vseh časov in da mu je treba vdahniti novo življenje. Preko oglasa je kupil 39 avtomobilov po povprečni ceni 92 ameriških dolarjev in je maja 1995 nastala razstava Yugo Next Art Car Exhibit, kjer je Yugo bil spremenjen v telefon, tuš kabino, harmoniko, klavir…

V Sloveniji imamo še danes kar nekaj nostalgikov in ljubiteljev tega avtomobila, med njimi tudi zapriseženega relly voznika Martina Mlinarja, ki se je z Yugom, predelanim za relly udeležuje številnih dirk, tudi prestižnega tekmovanja Relly Legend v San Marinu. Yugo 45 je ob 40. letnici našel tudi svoj prostor v prispevku TV Slovenija v oddaji Tednik.

(Skupno 28 obiskov, današnjih obiskov 1)